Kunstenaarsdorp Zweeloo

In juli 1882 verschijnt een keurig geklede heer in Zweeloo. Het is een Duitser, uit Berlijn om precies te zijn, van joodse afkomst en welgesteld. Hoe Max Liebermann, want zo heette deze heer, in Zweeloo gekomen is, weet niemand. Er was geen vaste verbinding met de buitenwereld. Er liep een weg door Westerbork naar Assen en een zandweg over Sleen naar Emmen. Verderop bij Wezuperbrug was er vanaf 1860 het Oranjekanaal, waarlangs de trekschuit van en naar Emmen voer.  

 

Wandelen duurde lang en was niet ongevaarlijk over de uitgestrekte heide, waar alle paden binnen de kortste keren door stuifzand werden bedekt. Liebermann kan een rijtuig gehuurd hebben, in Assen of in Beilen, want daar stopte sinds een jaar of tien de trein van Amsterdam naar Groningen.       

Hij ging logeren in het logement van Jan en Lammechien Mensingh, midden in het dorp. Hij kwam schilderen in het dorp en zijn inspiratiebronnen waren de natuur, de huizen en de mensen.Zweeloo was een boerendorp, waar alles al altijd hetzelfde was. De rietgedekte boerderijen waren eeuwenoud; als ze niet door brand verwoest waren. Voor de meeste dorpelingen bestond de wereld uit Zweeloo.

Liebermann was niet de eerste schilder die Zweeloo bezocht, wel een van de beroemdste. Vincent van Gogh, een jaar later in Drenthe, wilde hem gaan opzoeken. Hij trof Liebermann niet, ging teleurgesteld weer weg, maar schreef een van zijn mooiste brieven over zijn tochtje.

Deze twee grote namen zijn vanaf 2007 uitgangspunt geweest voor de tentoonstellingen en activiteiten in en om Zweeloo met kunst en natuur in de hoofdrol. Het was tevens de start van de Stichting Kunstenaarsdorp Zweeloo.

In de 19e eeuw hebben vele andere schilders ook onze mooie dorpen bezocht en er gewerkt. U kunt deze allen vinden, samen met hun schilderijen, in de Hall of Fame.

terug