Dorpsommetje Oosterhesselen Klenckeresch

Algemene informatie:
Lengte: 9 km

Startpunt: vanaf De Brink tegenover N.H. Kerk bij CR Deen.
                   Burg. de Kockstraat 34
                   7861 AD Oosterhesselen

Parkeren: De auto kan geparkeerd worden De auto kan geparkeerd worden direct op en nabij de Brink.

Omschrijving:
De rondwandeling bestaat uit een wandeling door de woonwijk Edderveen, vervolgens over de Klenckeresch en dan door de woonwijk Bergakkers terug naar De Brink. De wandeling door de woonwijken is te combineren door de verkorte route te nemen. Het ‘overstappunt’ staat in de beschrijving aangeven met verkorte route.
Voorts is na de wandeling door de Bergakkers en over het Klenkerveld, bij de havezate De Klencke, een overstap mogelijk op de aansluitroute ‘Kerkenpad’ en is met Aansluitroute aangegeven.

Routebeschrijving:
De route start op De Brink bij CR Deen in Oosterhesselen.

1. De route start op De Brink bij CR Deen in Oosterhesselen.
  2. Het vertrekpunt is vanaf De Brink, tegenover de N.H. Kerk bij CR Deen. Eerst rechtsaf een kort stukje Geserweg, weer rechtsaf, direct oversteken en linksaf naar de Edveensweg rechtdoor
  3. Bij 1e kruising linksaf, de Beatrixlaan, rechtdoor tot Esdalcollege, daar rechts aanhouden en voor parkeerplaats linksaf langs het Esdalcollege, weg volgen tot T-splitsing, bij bord ‘Drieluik Kinderopvang’ rechtsaf naar OBS De Woert. Voor de school rechtsaf en direct het voetpad op linksaf langs de school. Voetpad volgen tot het einde, daar linksaf en direct rechtsaf. Voetpad wordt brede straat, de Hulderts, gaat de woonwijk Edderveen in. De Hulderts rechtdoor volgen, bij de vijver links aanhouden, rondom de vijver rechtsaf, de Tramakker, deze rechtdoor volgen tot einde, bij T-splitsing linksaf, de Edveensweg.
  4. Edveensweg rechtdoor tot 1e straat rechts, de Bergakkers.
    rechtsaf Bergakkers negeren. Hier is het punt voor de verkorte route via de woonwijk Bergakkers. Zie verderop in deze routebeschrijving bij MEMO.
  5. voor het vervolg van de route rechtdoor over versmalde asfaltweg die verboden is voor motorvoertuigen. De zandweg links vermijden. Daar waar de asfaltweg overgaat in fietspad bij de Y-splitsing rechts aanhouden en zandpad volgen. Het zandpad buigt voor het bos, bij bankje, naar rechts, het pad rechtdoor volgen langs de bosrand. Bij het einde van de bebossing, bij hoge eiken en een bankje het pad naar links VOLGEN.
  6. Graspad rechtdoor volgen tot tegenover ’t Tolhoes, op asfaltweg linksaf, de Oude Tolhuisweg.
  7. Oude Tolhuisweg rechtdoor vervolgen, zijwegen vermijden, tot het einde bij brede asfaltweg, de Klenkerweg, rechtsaf over het fietspad tot aan havezate De Klencke.
    Tegenover ligt de Brink van het buurtschap De Klencke met mooie oude eikenbomen.
    * Indien men voor de ‘Hoving hoeve’ wil overgaan op de Aansluitroute ‘Kerkenpad’: ga dan op de Klenkerweg rechtdoor en de betreffende routebeschrijving volgen.
    Voor het volgen van de route: De Klenkerweg oversteken. LET OP VERKEER!
    Rechtdoor over asfaltpad tot de ingang van de havezate. Bij ingang en info-bord linksaf bospad op.
  8. Door het bos rechtdoor over een lange oude bomenlaan.
  9. Bij 1e kruising van bospaden rechtsaf, zandweg vervolgen tot ongeveer 15 m. voor weiland, daar het smalle of brede bospad links nemen. De paden komen verderop bijeen. Neem 1e bospad links – niet rechtdoor en zijwegen vermijden – tot het einde, voor weiland rechtsaf. Graspad volgen langs bosrand en houtwal met eikenbomen tot info-bord. rechts is bankje met uitzicht.
  10. Einde graspad, bij het info-bord op de zandweg linksaf, de Loomaatsweg, zandweg rechtdoor volgen tot 1e zandweg links, de Kroemweg. rechts van de weg is op dit punt een landhek waar een goed uitzicht is op de Kerkhorsten.
  11. De Kroemweg, langs de houtwal met eiken, volgen tot brede asfaltweg, de Klenkerweg.
  12. Klenkerweg oversteken, LET OP VERKEER! rechtsaf over smal graspad achter de bomen langs tot brede zandweg en daar linksaf, de Huldertsweg.
  13. Brede zandweg volgen tot het einde bij Edveensweg, daar rechtsaf en direct linksaf, de Bergakkers MEMO: Hier is het punt verkorte route van de verkorte route door woonwijk de Bergakkers
  14. 1e straat rechts, Langbos, in en doorlopen tot 1e straat links, de Veldkampen. Zijweg rechts naar huisnr. 2a, 4a en 4b vermijden. Neem 1e voetpad rechts na huisnr. 4.
  15. Het voetpad volgen, voor de eendenvijver linksaf en na de vijver rechtsaf voetpad volgen, Voor het hertenkamp linksaf en bocht naar rechts volgen om het hertenkamp heen. Voetpad rechtdoor langs woningen volgen tot de Hofakkers, daar rechtsaf.
  16. Bij voetpad, tussen huisnummers 16 en 14, linksaf volgen tot klinkerstraat, de Beatrixlaan, daar linksaf tot einde van de straat bij bibliotheek.
  17. Bij bibliotheek straat oversteken en op voetpad rechtsaf, de Burg. de Kockstraat, rechtdoor volgen tot De Brink bij CR Deen.

Bijzonderheden:
    Hiermee zijn we aan het eindpunt gekomen van de rondwandeling ‘Klenckeresch’

Deze route is tot stand gekomen door deelgebiedcommissie II van het project Buitengewoon Platteland van de Gemeente Coevorden en de Vereniging van Plaatselijk Belang Oosterhesselen. Naar het ontwerp van A.C. (Ton)Vianen.